
 
 
 
  

 

Integritetsfrågan och pressetiken – PON:s praxis, en andra genomgång 

 
1. Inledning ................................................................................................... 2 
2. PON-fällningar 2000................................................................................ 2 

2.1 Övergripande om PO/PON år 2000 ................................................ 2 
2.2 År 2000 i siffror .................................................................................. 3 
2.3 Enskilda och personliga angelägenheter ........................................... 4 

3. PO-PON år 2010 ..................................................................................... 8 
3.1 Övergripande om 2010 ...................................................................... 8 
3.2 Kort om 2010 års fällningar ............................................................... 8 

4 Paparazzi och andra bildpubliceringar i Sverige .................................... 10 
4.1 PO om bilder .................................................................................... 10 
4.2 Kränkande bildpubliceringar ........................................................... 11 

4.2.1 Inledning .................................................................................... 11 
4.2.2 Bilder på olycks- och brottsoffer ............................................. 11 
4.2.3 Bilder av barn, sjuka och avlidna .............................................. 12 
4.2.4 Bilder på brottslingar................................................................. 12 
4.2.5 Victoria som ”klippdocka”........................................................ 13 

4.3 Svensk paparazzi............................................................................... 13 
5. PO om barn och unga ............................................................................ 14 
6. PO:s allvarligaste kränkningar............................................................... 15 
7. Diskussion och slutsatser ...................................................................... 19 

7.1 Diskussion - PO/PON 2000, 2009 och 2010................................. 19 
7.2 PO-fallen 2000, 2009 och 2010 grovt kränkande? ......................... 20 
7.3 Integritetskänsliga bildpubliceringar............................................... 22 
7.4 Slutsatser ........................................................................................... 23 

 

  

PM 69   
  
2011-03-08  
  

Yttrandefrihetskommittén 
Ju 2003:04 
 

 

Nils Funcke 

Telefon 0730 - 73 88 51 

E-post nils.funcke@justice.ministry.se 

 

 



   
 

2 

1. Inledning 

I PM 65 gjordes en genomgång av pressens självsanerande verksamhet. 
Pressetikens historia och dess regelverk beskrevs. I promemorian grans-
kades beslut fattade av Allmänhetens Pressombudsman (PO) respektive 
Pressens Opinionsnämnd (PON) under år 2009. 
 
PON:s fällande utslag delades in i fem kategorier. Till gruppen som i hu-
vudsak handlade om enskilda som fått personliga angelägenheter blott-
lagda hänfördes 14 PON-fällningar. Dessa beskrevs i PM 65.  
 
Inför sammanställningen av denna den andra PM:n om integriteten och 
pressetiken har PON:s beslut från år 2000 och år 2010 gåtts igenom. 
Därutöver redogörs för ytterligare ett antal exempel där PON, ”pressens 
hedersdomstol”, har funnit att en enskild lidit publicitetsskada.  
 
Samma kriterier som användes i PM 65 har tillämpats vid arbetet med 
denna PM. I PM 65 beskrevs några exempel även ur övriga kategorier. 
Det görs inte i denna PM eftersom det är den nämnda gruppen av enskil-
da som är av intresse för kommitténs arbete med integritetsfrågan. 
 
Ett antal av de publiceringar som det redogörs för i denna PM finns i bi-
lagan till promemorian. De återges för att bidra till diskussionen om var 
gränserna för integritetsintrång ska dras och därmed vad ett eventuellt 
förbud mot integritetskränkningar ska inkludera. Genom konkreta verk-
liga exempel kan förhoppningsvis diskussionen också bli konkret. 
 
I promemorian tas också frågan om svenska publiceringar av paparazzi-
bilder upp. Exempel på sådana publiceringar återges i bilagan.  

2. PON-fällningar 2000 

2.1 Övergripande om PO/PON år 2000 

Avgående PO, Per-Arne Jigenius, summerade i årsberättelsen för 2000 
sin tid som PO. 

 
Mitt intryck under sju år som PO är att chefredaktörer och journalis-
ter i dagspressen anser att de pressetiska frågorna är viktiga och man 
anstränger sig verkligen för att undvika övertramp. 

 
Jigenius ansåg sig kunna konstatera att kvällstidningarna i Stockholm 
som tidigare intagit täten i klanderligan nu tydligen hade bestämt sig för 
en säkrare framfart efter ”en stormig seglats på 1990-talet”.  



   
 

3

 
Avgående PO varnade i och för sig för det vanskliga i att dra några be-
stämda slutsatser med bara några år som underlag. Men när det gällde 
”skvallerpressen” ansåg han sig se en klar tendens. 
 

För några år sedan uppmärksammades skvallerpressen för spektakulä-
ra och hänsynslösa publiceringar. År 2000 fälldes inte någon skvaller-
tidning och inte ett enda ärende rörande dessa tidningar nådde Opini-
onsnämndens bord. Jag tror att PO-anmälningarna och den efterföl-
jande debatten fick vissa skvallertidningsredaktörer att inse att både 
principiella och praktiska/ekonomiska skäl talade för en mindre brutal 
journalistik. 
 

Det mest omtalade ärendet under året var när fyra rikstidningar gjorde 
gemensam sak och publicerade namn och bild samt en rad uppgifter om 
62 personer som ansågs utgöra ett hot mot demokratin. De publiceringar 
som anmäldes till PO/PON friades. De uthängda ansågs få stå ut med att 
bli exponerade. Men enligt PO förekom i kölvattnet av huvudpublice-
ringen övertramp som aldrig kom att prövas. De berörda ”avböjde av 
personliga skäl att göra en anmälan trots att PO informerade dem om 
denna möjlighet”. 
 
Det är den enskilde, den drabbade, som har sista ordet och avgör om 
PO/PON ska få granska ett fall eller inte. Det är samma princip som 
gäller i dag i frågan om åtal ska väckas för förtal. Om inte den enskilde 
anger brottet till åtal kan en publicering inte lagföras hur angeläget det än 
framstår från allmän synvinkel. Samma princip är tänkt att gälla enligt 
förslaget att kriminalisera viss fotografering (se Olovlig fotografering Ds 
2011:1). 

2.2 År 2000 i siffror 

Under år 2000 gjordes 396 anmälningar till PO. Många av dessa avskrevs 
av olika skäl omgående. Under året avgjorde PON 98 fall. Av dessa blev 
det fällande utslag i 23 fall och friande i 72 fall medan tre ärenden avvisa-
des. 
 
Bland de fällda tidningarna och tidskrifterna dominerade mindre och 
medelstora landsortstidningar. Av storstadstidningarna var det Svenska 
Dagbladet med två fällningar som fick flest klander. 
 
I två fall använde PON den skarpaste tillrättavisningen, ”grovt brutit 
mot publicistisk sed”. Det ena fallet finns beskrivet i avsnitt 2.3. Det 
andra fallet gällde främst rätten till genmäle och är av mindre intresse för 
de frågeställningar som är aktuella här. 



   
 

4 

2.3 Enskilda och personliga angelägenheter 

För år 2000 har tio PON-fällningar förts till kategorin där enskilda fått 
personliga angelägenheter exponerade. I absoluta tal är det färre än vid 
genomgången av år 2009. Men procentuellt sett utgjorde dessa fall år 
2000 en större andel av sådana fällningar än vad de gjorde 2009. 
 
Nedan görs en kort beskrivning av de tio fallen. 
 
 
Känsliga uppgifter om 17-årings död 
Artikeln som anmäldes bar rubriken ”17-åring dog i sin säng efter drog-
fest”. Enligt tidningens rubriksättning hade han dött av en ”överdos”. I 
artikeln påstods att den unge druckit alkohol och narkotika. Mamman 
kände sig kränkt och anmälde publiceringen till PO. Enligt henne hade 
det inte varit någon fest och dödsorsaken var inte fastställd när artikeln 
publicerades. Visserligen kände personer i familjens närhet till att 17-
åringen avlidit men artikeln innehöll känsliga och obekräftade uppgifter 
vars publicering hade förorsakat familjen en oförsvarlig publicitetsskada. 
PON fällde tidningen för att den ”grovt brutit mot god publicistisk sed”. 
 
 
Tolvåring terroriserade skola 
”Tolvåring höll skola i skräck” löd rubriken i en kvällstidning. Rubriken 
fortsatte med att basunera ut att den unge ”terroriserade lärare och skol-
kamrater under sex år”. 
 
Enligt artikeln hade tolvåringen misshandlat en lärare. Grabben på den 
namngivna skolan hade redan från första klass haft specialstöd och flyt-
tades nu efter protester från andra föräldrar till en annan skola. Mamman 
reagerade på artikeln som hon menade framställde hennes son som en 
”ligist och värsting”. Tidningens reporter hade aldrig träffat vare sig 
mamman eller sonen. PO menade att publiceringen pekade ut tolvåring-
en när han kom till den nya skolan och att artikeln försvårade för honom 
att komma tillrätta med sin situation. PON fällde tidningen för att den 
hade brutit mot god publicistisk sed. 
 
 
Bildpublicering kränkte skoterförare 
En lokaltidning beskrev hur räddningstjänsten hade lyckats dra upp två 
personer som kört genom isen med sin skoter. I anslutning till artikeln 
där tidningen förmedlade polisens uppgifter om misstänkt rattfylleri 
publicerades en gruppbild från olyckstillfället. På bilden förekom den för 
rattfylleri misstänkte mannen. Publiceringen var olycklig enligt tidningen 
men det framgick inte av bilden att en av männen på den var skoterföra-



   
 

5

ren. PO ansåg inte att tidningen borde klandras men valde att hänskjuta 
ärendet till PON. Nämnden kom vid sin prövning till en annan slutsats 
än PO. Det är tidningens skyldighet att veta vilka personer som finns på 
en bild som publiceras enligt PON. Därtill var det uppenbart att mannen 
inte kunde förväxlas med räddningspersonalen, som bar speciella västar. 
Lokaltidningen hade brutit mot god publicistisk sed enligt PON. 
 
 
Kvinna misskrediterad  
En större lokaltidning redogjorde för hur arvingarna till en politiker på 
orten anklagade en kvinna för ocker. Kvinnan, som var anställd i Svenska 
Kyrkan, skulle enligt politikerns testamente ärva 100 000 kronor. Arvin-
garna polisanmälde henne för ocker och tre fall av bedrägeri för att hon 
tagit ut pengar från politikerns konto. Kvinnan fick vetskap om polisan-
mälan först när hon läste tidningen.  
 
I sin anmälan till PO hävdade kvinnan att hon haft fullmakt att ta ut 
pengarna. Tidningen framhöll i sin inlaga till PO att kvinnan anonymise-
rats i artikeln.  
 
Det höll PO inte med om. Uppgifterna i tidningen var många och till-
räckligt detaljerade för att kvinnan skulle kunna identifieras. De framför-
da uppgifterna berörde kvinnans privatliv och hennes ställning gjorde att 
hon inte skulle behöva tåla ett utpekande. PON instämde i PO:s upp-
fattning och fann publiceringen kränkande och klandrade tidningen för 
att ha brutit mot god publicistisk sed. 
 
 
Artikel om en vårdnadstvist klandrad 
Artikeln i lokaltidningen innehöll en redogörelse för en vårdnadstvist. 
Mamman uttryckte i artikeln att pappan bränt alla sina chanser i livet. 
Någon delad vårdnad om sonen kunde inte komma ifråga så nu fick 
myndigheterna ta över menade mamman. Pappan berättade att han fått 
veta att sonen genomgick en utredning på en barnpsykiatrisk mottag-
ning. Ytterligare mycket personliga uppgifter och beskyllningar framför-
des i artikeln.  
 
Tidningen ansåg att den hade anonymiserat pappan, mamman och sonen 
tillräckligt och framhöll att endast de som redan kände till fallet kunde 
identifiera dem.  
 
PO framhöll det viktiga i att inte röja de inblandades identitet i ett vård-
nadsärende eftersom det ofta förekommer integritetskänsliga uppgifter 
samt beskyllningar och motbeskyllningar. De detaljerade uppgifterna i 



   
 

6 

artikeln gjorde att personer med viss tidigare kunskap om fallet fick kän-
nedom om ytterligare detaljer. Enligt PON hade tidningen därmed brutit 
mot god publicistisk sed. 
 
 
Genrebild utmålade person som missbrukare 
Tidskriften ville med en artikel beskriva den kemiska drogen GHB och 
dess skadeverkningar. För att illustrera artikeln använde tidskriften en 
bild på en ung man med solglasögon och skinnjacka med nitar. Mannen 
på bilden var från en mindre ort. Han kände sig kränkt och arg över att 
bli sammankopplad med drogmissbruk.  
 
Tidskriften förklarade att bilden hade köpts från en bildbyrå och att den 
såg arrangerad ut. I texten gjordes ingen koppling till bilden och mannen. 
PO och PON underkände tidningens argumentationslinje. Enligt PO 
rådde det inget tvivel om att mannen kunde få obehagliga frågor, bl.a. 
eftersom tidningen inte markerat i bildtexten att personen på bilden inte 
hade något samband med texten.  
 
Tidskriften kunde heller inte undgå ansvar genom att hänvisa till att bil-
den hade levererats av en bildbyrå. Personen på bilden hade utsatts för en 
allvarlig publicitetsskada menade PON och fällde tidskriften för att ha 
åsidosatt god publicistisk sed. 
 
 
Grova felaktigheter i artikel om vårdnadstvist  
I den mycket lokala gratistidningen skildrades det rättsliga efterspelet av 
en vårdnadstvist. Enligt tidningen hade modern ändrat sig vad gällde 
överenskommelsen om gemensam vårdnad och anmält exmaken för att 
ha förgripit sig på dottern. Mannen häktades men släpptes när åklagaren 
valde att lägga ned förundersökningen. 
 
Kvinnan ansåg att artikeln innehöll grova och för henne kränkande upp-
gifter. Hon hade begärt enskild vårdnad först efter att misstankarna om 
övergrepp hade framkommit genom dotterns berättelse. Hon menade 
också att en uppgift om att tingsrätten inte ville att modern skulle träffa 
dottern för att det kunde skada flickan psykiskt var gripen ur luften. 
Även om några namn inte angavs i tidningen menade modern att hon 
kunde identifieras av bl.a. daghemspersonal och socialsekreterare. 
 
PO fann det klarlagt att modern hade begärt enskild vårdnad först efter 
att polisen börjat utreda misstankarna om övergrepp. Påståendet i arti-
keln var därför inte sant. Enligt PO var det förvånande att referatet av 
den ”klart skrivna domen” hade blivit felaktigt på viktiga punkter. Även 



   
 

7

om kvinnan inte kunde identifieras i en större krets så hade det med tan-
ke på ämnets känsliga karaktär uppkommit en publicitetsskada. PON 
fann att tidningen hade brutit mot god publicistisk sed.  
 
 
Ärekränkning av 16-åringar 
En regional tidning i Skåne ville belysa hur underåriga fick tag på alko-
hol. Några prao-elever intervjuade fyra två år äldre ungdomar som fram-
trädde med namn och på bild i tidningen. En av de intervjuade uttalade 
att han inte visste varför han drack men att det var kul och att hans för-
äldrar inte visste om det. 
 
I sin anmälan till PO förklarade pappan till den intervjuade 16-åringen att 
artikeln var ärekränkande. Artikeln var skriven av 14-åringar och hans 
son hade överdrivit för att imponera på de yngre. Det var fullständigt 
huvudlöst av tidningen att publicera uppgifterna menade pappan. 
 
PO ansåg att en 16-åring inte kan förväntas förutse konsekvenserna av 
att ”frejdiga uttalanden” om alkoholvanor offentliggörs. Det spelade en-
ligt PO i detta fall ingen roll om uppgifterna var sanna eller inte. Tid-
ningen borde ha insett att uttalandena om regelbunden användning av 
smuggelsprit skulle skada 16-åringen. PON fann att tidningen hade åsi-
dosatt god publicistisk sed. 
 
 
Detaljerad skildring av övergrepp klandrat 
En lokaltidning redogjorde ingående för hur en 9-årig flicka vid ett födel-
sedagskalas hade blivit utsatt för sexuellt ofredande av en 65-årig man. 
Flickans mamma tyckte det var bra att tidningen uppmärksammade frå-
gan om övergrepp mot barn. Men mamman ifrågasatte starkt om det var 
nödvändigt att i detalj återge vad som hänt. Detaljrikedomen även i öv-
rigt hade lett till att flickan kunde identifieras. PON menade att tidning-
en inte hade gjort tillräckligt för att anonymisera flickan och uttalade att 
tidningen brutit mot god publicistisk sed. 
 
 
Skildring av dödsfall i riksspridd dagstidning 
För att konkretisera effekterna av missbruk av den smärtstillande sub-
stansen DXP redogjorde tidningen för hur en 18-åring hade hittats död 
på en parkbänk. Den unges förnamn och hemort angavs. Artikeln illu-
strerades med en stor bild på mamman, vars för- och efternamn återgavs. 
Mamman berättade i tidningen om pojkens förhållanden och att ingen 
trodde att han tagit sitt liv. 
 



   
 

8 

Publiceringen anmäldes av 18-åringens pappa. Pappan förklarade att han 
hade fått kännedom om den kommande publiceringen och då motsatt sig 
att sonen skulle namnges. Han sökte avstyra publiceringen bland annat 
av hänsyn till 18-åringens lillebror genom att sända ett telefax till tid-
ningen. PO ansåg att omständigheterna kring 18-åringens död var av 
”mycket integritetskänslig natur”. Namngivningen innebar också ett ut-
pekande inför en vidare krets än den som redan kände till fallet. PON 
instämde och tillade att god pressetik kräver att hänsyn tas till den döde 
men också till hans anhöriga. Tidningen ansågs ha brutit mot god publi-
cistisk sed. 

3. PO-PON år 2010 

3.1 Övergripande om 2010 

Under året uttalade PON klander i 45 fall. Av dessa var 42 hänskjutna 
från PO till PON med förslag att de skulle klandras. I de tre resterande 
fallen fällde PON där PO friat. 
 
Fallen har inte granskats i detalj. Men av PO:s sammanfattning av ären-
dena går det att utläsa vad saken gällde. Av de 45 klandrade fallen har 15 
bedömts tillhöra kategorin enskilda som fått personliga angelägenheter 
exponerade. Det är i stort samma antal och andel som 2009. Även karak-
tären av de klandrade publiceringarna är i stort densamma år 2010 som 
2009. Redovisningen av år 2009 återfinns i PM 65.  
 
Av de 15 fallen ansåg PON att tidningarna i sex fall hade åsidosatt god 
publicistisk sed och i nio fall brutit mot god publicistisk sed. Noterbart 
är att PON varken år 2009 eller 2010 fann anledning att utdela det skar-
paste klandret, att en tidning ”grovt brutit mot god publicistisk sed”. 
 
I sin årsberättelse tar PO, Yrsa Stenius, upp ”skvallerjournalistiken” 
kring kung Carl Gustafs ”privata nöjen” och prinsessan Madeleines kär-
leksliv. PO menar att oavsett om bevakningen varit pressetiskt klander-
värd eller inte ”anser jag den vara ett exempel på hur starkt privatlivet har 
slagit igenom i svensk publicistik under det senaste decenniet”. Enligt 
PO kan utvecklingen i värsta fall leda till att ”lagstiftaren även i Sverige 
tar sig för med att reglera privatlivets helgd med argumentet att det 
pressetiska systemet inte längre visar sig räcka till”. 

3.2 Kort om 2010 års fällningar 

För att ge en bild av ärendena sammanfattas de kort nedan under några 
rubriker. 
 
Barn och unga 



   
 

9

När en 4-årig flicka försvann publicerade en kvällstidning uppgifter om 
försvinnandet. Artikeln i tidningen återgav också detaljer om föräldrar-
nas vårdnadstvist och flickans privata angelägenheter. Skadan förvärrades 
ytterligare av att en bild på flickan publicerades sedan hon återfunnits. 
 
Två lokaltidningar beskrev hur en 7-årig flicka hade blivit utsatt för sexu-
ellt ofredande. Identifieringen av flickan underlättades enligt PON bl.a. 
genom att platsen angavs. Beskrivningen av gärningen var detaljerad och 
innebar att de som kände till flickan fick del av uppgifter som de inte 
borde hade fått (mer om detta fall i avsnitt 6). 
 
I ett reportage i en tidskrift skildrades en boxningsklubb. Klubben hade 
enligt tidskriften startats av ett bostadsbolag för att fånga upp ungdomar 
på glid. En ung kvinna framställdes i reportaget som en värsting. Det 
skulle hon inte behöva tåla enligt PO som uttalade att särskilt när det 
gäller barn och unga ställs höga krav på hänsynsfullhet. Ingen ska behöva 
tillskrivas epitetet ”värsting” enligt PON. 
 
En lokaltidning i Västsverige beskrev arbetsmiljön vid ett hem för en-
samkommande flyktingbarn. De boende på hemmet beskrevs på ett en-
ligt PO ofördelaktigt sätt. Med tanke på deras utsatta situation och att 
hemmet var beläget på en mindre ort blev barnen utpekade utan att det 
fanns något legitimt intresse. 
 
I ett reportage om ungdomar framkom mycket integritetskänslig infor-
mation om en tonårsflickas privatliv. Det kunde enligt PO inte uteslutas 
att en del av läsarna kunde koppla samman en av flickorna på bilden med 
uppgifterna i texten. 
 
 
Politik och integritet 
Kartläggningen av nazister och högerextremister har varit ett återkom-
mande tema i många medier de senaste åren. När en lokaltidning i Skåne 
skulle beskriva dessa kretsar åsidosatte tidningen enligt PON god publi-
cistisk sed i två fall.  
 
Enligt PON var det inte försvarligt att peka ut personen A med namn 
och ange att han hade obetalda skulder. A hade hoppat av en högerex-
trem rörelse för flera år sedan och det fanns enligt PON inget allmänin-
tresse i att dra upp hans nuvarande ekonomiska situation. I en annan 
publicering namngavs A:s gode man. I artikeln framhölls att han hade en 
bakgrund i den nazistiska rörelsen och han påstods ha haft samröre med 
personer som begått allvarliga brott. 
 
De två artiklarna publicerades också i en annan tidning i Skåne. Även den 
tidningen klandrades av PON. 
 



   
 

10 

En av de nämnda tidningarna hade enligt PON också åsidosatt god pub-
licistisk sed genom att med namn och bild koppla samman en person 
med Sverigedemokraterna. Det skedde trots att den utpekade hade tagit 
avstånd från partiets politik. 
 
 
Brottsoffer och sjukdomar 
En facklig tidskrift berättade ingående om en olycka på en arbetsplats. 
En namngiven man hade skadats allvarligt. Enligt PON är uppgifter om 
skador och sjukdomar integritetskänsliga och ”en drabbad ska inte behö-
va tåla att namnges”. 
 
En mördad person beskrevs i regiontidningen på ett ofördelaktigt sätt. 
PON menade att tidningen hade brutit mot god publicistisk sed. 
 
En lokaltidning gav mycket detaljerade uppgifter om en operation som 
en kvinna hade genomgått. Upplysningarna bedömdes av PO som ytterst 
integritetskänsliga. I artikeln förekom också vissa uppgifter som gjorde 
det möjligt att identifiera kvinnan (mer om detta fall i avsnitt 6). 
 
Övriga integritetskänsliga publiceringar 
En kvällstidning gav i sitt rättegångsreferat ingående och delvis nedlåtan-
de uppgifter om de inblandade. PON fann att uppgifterna var av den ka-
raktären att de inblandade inte skulle behöva tåla att få dem offentlig-
gjorda. 

4 Paparazzi och andra bildpubliceringar i Sverige 

4.1 PO om bilder 

”Påfallande många anmälningar till PO rör bildpubliceringar” skrev PO 
Per-Arne Jigenius i sin årsberättelse 1995. 
 
Enligt PO gällde publiceringarna allt från bildförväxlingar som orsakats 
av rent slarv till övervägda okänsliga bildpubliceringar av t.ex. brottsof-
fer. 
 
Det är inte särskilt förvånande att just bilder av integritetskänslig natur 
upplevs som extra kränkande. Bilden har större genomslag genom sin 
förmåga att återge detaljer samt inte minst fotografiets förmåga att för-
medla och skapa känslor. En bild på en sjuk eller nakenbadare berör be-
traktaren och den avbildade starkare känslomässigt än om situationerna 
skulle beskrivas i löpande text. Ett fotografi anses allmänt också ha ett 
större värde som dokument och därmed som ”sanningssägare” än en 
text. 
 



   
 

11

Ett bestämt intryck av sekretariatets genomgång i denna och tidigare PM 
är att PO och PON är mer kritiska till och hårdare i sina beslut när det 
gäller integritetskänsliga bildpubliceringar än i fråga om text. 

4.2 Kränkande bildpubliceringar 

4.2.1 Inledning 

Nedan görs några enskilda nedslag ur de senaste 20 årens PO-fall. Urva-
let baserar sig inte på en fullständig genomgång av samtliga ärenden. De 
har i stället valts bland de fall som PO särskilt lyft fram i sina årsberättel-
ser. 

4.2.2 Bilder på olycks- och brottsoffer 

En regiontidning publicerade 1995 en färgbild på en yngre man som hade 
blivit ihjälslagen med en planka. Tidningens fotograf hade närmat sig 
brottsplatsen från ett håll där polisen inte hade satt upp någon avspärr-
ning och tagit bilden genom ett buskage. På bilden kunde man se krop-
pen och delar av huvudet i en blodpöl. PO och PON riktade skarp kritik 
mot publiceringen. 
 
Ett annat fall från år 1995 gällde publiceringen av en arkivbild på en 
kvinna som hade kidnappats. Bilden var flera år gammal.Enligt PO brast 
tidningen i hänsyn till brottsoffret. Noterbart är att under 1995 uttalade 
PON i hela 19 av 70 fällande utslag att tidningen ”grovt brutit mot god 
publicistisk sed”. Det innebar en markerad skärpning av klandren hävda-
de PO i sin årsberättelse. 
  
År 1994 publicerade en kvällstidning bilder på räddade, saknade och om-
komna efter Estonias förlisning. PO/PON menade att tidningen grovt 
hade brutit mot god publicistisk sed eftersom bilderna utan åtskillnad 
blandade överlevande med omkomna. Samma tidning fälldes för att ha 
publicerat närgångna bilder på chockade och sörjande anhöriga till dem 
som föll offer för Estoniakatastrofen. 
 
I en kvällstidning publicerades år 2003 flera bilder när utrikesminister 
Anna Lindh svårt knivskuren fördes bort på bår. Bilderna var tagna kort 
efter att utrikesministern blivit överfallen på NK i centrala Stockholm. 
Även med beaktande av det stora allmänintresset menade PO att tid-
ningen genom den ”iögonfallande omfattningen” och ”påträngande när-
gångenheten” brutit mot god publicistisk sed. Tidningen ansågs inte ha 
visat tillräcklig hänsyn till offret och de anhöriga menade PON i sitt be-
slut 2004.1  

                                                 
1 Den mest närgångna av de publicerade bilderna återfinns i bilagan till denna PM, s. 6. 



   
 

12 

4.2.3 Bilder av barn, sjuka och avlidna 

En kvällstidning fälldes av PON år 1996 för att utan uttryckligt medgi-
vande ha publicerat bilder på en bröstopererad kvinna. Bilden av kvin-
nans överkropp publicerades såväl på löpsedeln som på första sidan. 
 
När spionen Stig Bergling återvände till Sverige fick han och hans fru ac-
ceptera en omfattande publicering. PO/PON reagerade mot att en tid-
ning hade publicerat bilder ur passregistret på hustruns barn. Den publi-
ceringen hade enligt PO inget som helst allmänintresse. 
 
En skvallertidning skrev år 2009 om en känd persons kärleksförhållan-
den. I anslutning till artikeln publicerades en bild på kändisens barn. En 
oacceptabel publicitetsskada hade uppkommit menade PO.  
 
Under 2009 klandrades en tidning för att ha publicerat bilder på barn på 
ett sommarläger. Artikeln bibringade läsarna uppfattningen att barnen 
kom från familjer med ekonomiska och sociala problem. PON menade 
att regiontidningen hade åsidosatt god publicistisk sed. 
 
En bild på en död kvinna som publicerades 1990 fick dåvarande PO, 
Hans-Gunnar Axberger, att reagera. Bilden illustrerade ett reportage om 
en läkare som utförde obduktioner. På bilden av läkaren syntes i bak-
grunden huvudet och överkroppen på en död kvinna. Ansiktet var väl 
synligt och av bilden framgick också symptomen av den sjukdom som 
kvinnan hade avlidit av. Den avlidnas barn kunde känna igen sin mamma 
på bilden och utsattes därmed för en integritetskränkning. PON fällde 
tidningen för att den grovt hade brutit mot god publicistisk sed. 

4.2.4 Bilder på brottslingar 

PO, Yrsa Stenius, uppmärksammade 2009 mediernas, enligt hennes 
tycke, närgångenhet mot dömda brottslingar. I sin årsberättelse skrev 
hon: 
 

Man publicerar bilder, inte sällan ytterst ofördelaktiga, från privata 
sammanhang där gärningsmannen fotograferats. Eller man låter någon 
rättegångsreporter skriva en förkrossande personkarakteristik på en till-
talad, som i fallet med Arboga-mördaren.  
 

PO noterade att delar av pressen tenderade att ”slänga i stort sett all hän-
syn mot gärningsmän överbord”. För att belysa frågan tog PO på eget 
initiativ upp ett ärende för granskning. Det gällde en 21-åring som hade 
mördat sin sambo och vars bild och förnamn publicerades i en tidning 
redan innan han blivit häktad. Mannen var ung och tidigare ostraffad. 
Enligt PON hade tidningen brutit mot god publicistisk sed. 



   
 

13

4.2.5 Victoria som ”klippdocka” 

En skvallertidning frågade om kronprinsessan Victoria kunde tänka sig 
att illustrera badmodet 1997. När hovet svarade nej valde tidningen att 
klippa in kronprinsessans huvud på ett antal modeller som bar olika bad-
dräkter. I texten markerades att det rörde sig om ett montage. 
 
Inte ens en person i en offentlig och hög ställning ska behöva stå ut med 
något liknande menade PO. Det fanns inget samband mellan bilderna 
och kronprinsessans offentliga uppdrag och ställning. PON fällde tid-
ningen.  
 

4.3 Svensk paparazzi 

I sin årsberättelse 1999 framhöll PO att paparazzibilder sällan förekom-
mer i svenska tidningar. Förhoppningsvis beror det enligt PO på ”att 
svenska utgivare är ansvarsfulla och medvetet avstår” från erbjudanden 
att köpa smygtagna och integritetskänsliga bilder. 
 
Det kan säkerligen vara en korrekt iakttagelse. Men det finns trots allt 
exempel som är värda att belysa. Utan att göra anspråk på någon full-
ständighet redogörs nedan för ett antal smygtagna fotografier som har 
publicerats i svenska tidningar och tidskrifter. 
 
 
Kändispar på semester 
PON friade 1997 en veckotidning för publiceringen av en bild på ett 
kändispar på semester. Bilden var tagen i smyg i hotellets trädgård och 
kvinnan på bilden ansåg att hon hade blivit utsatt för ett integritetsin-
trång. PO och PON ansåg att ett visst integritetsintrång skett. Men det 
var inte av den karaktären att publiceringen borde kritiseras. 
 
 
Artist med bar överkropp 
En skvallertidning kommer över och publicerar bilder på en känd kvinn-
lig artist som solbadade topless. Fotografiet var taget mot en plats dit 
allmänheten inte hade tillträde. Enligt PO var bilderna uppenbarligen 
tagna från långt håll på den intet ont anande kvinnan. PON fällde tid-
ningen för att ”grovt” ha brutit mot god publicistisk sed. 
 
 
Berté – Borg  
En kvällstidning publicerade den 25 april 1991 en bild på Loredana Berté-
Borg tagen på ett sjukhus i Milano. På bilden som publicerades på löpse-
deln och på tidningens första sida syns en medvetslös Loredana Berté-
Borg som ligger med öppen mun i en sjukhussäng. I bakgrunden syns 



   
 

14 

också tydligt en annan patient. Bilden var en s.k. paprazzibild tagen i 
hemlighet efter Loredana Berté-Borgs självmordsförsök.2 
 
Det är vanskligt att värdera och rangordna integritetskränkningar. Men 
bilden från sjukhuset utgör ett grovt integritetsintrång. 
 
Dåvarande PO, Hans-Gunnar Axberger, konstaterade att PO inte kunde 
ta upp bilden till prövning eftersom Loredana Berté-Borg inte hade an-
mält publiceringen. PO:s försök att utverka samtycke för att på eget ini-
tiativ pröva publiceringen misslyckades. 
 
Ett år tidigare hade PO/PON däremot avgjort ett ärende som gällde bil-
der på Loredana Berté-Borg. Det handlade om ett antal nakenbilder som 
med hennes tillstånd tagits tio år tidigare för den italienska upplagan av 
Playboy och som nu dök upp i en svensk herrtidning.  
 
Enligt Loredana Berté-Borg hade bilderna tagits exklusivt för Playboy 
och publiceringen i den svenska herrtidningen skedde utan att hon till-
frågats och än mindre gett sitt medgivande. Därtill kom att herrtidningen 
hade marknadsfört publiceringen i ett antal rikstidningar. I anslutning till 
bilderna skrev tidningen ”HELNAKNA LOREDANA – fräcka naken-
bilder på BJÖRN BORGS NYA FRU” och läsarna uppmanades att ”Tit-
ta, fantisera och njut” av den ”exotiska, eggande eldfängda” fru Borg. 
 
PO ansåg att bilderna i kombination med texten innebar att Loredana 
Berté-Borg hade kränkts. PON fällde tidningen för att ha brutit mot god 
publicistisk sed. 
 
Samma utslag hos PON blev det mot samma tidning som samma år pub-
licerade bilder ur en ”porrfilm” där Loredana Berté-Borg medverkat. Bil-
derna var den här gången 20 år gamla. Enligt Loredana Berté-Borgs om-
bud skedde publiceringen för att skandalisera henne. 

5. PO om barn och unga 

Att barn och unga är särskilt utsatta har flera av de senaste pressom-
budsmännen framhållit. I sin årsberättelse för 2001 uppmärksammade 
PO, Olle Stenholm, frågan särskilt. 
 
PO redogjorde för två fall där namngivna ungdomar under 18 år hade 
kränkts när deras svar på frågor om sina egna sexliv publicerades. 
 

Det finns förvissa många vuxna som inte kan tillvarata sina egna intres-
sen gentemot pressen. Men att barn har ännu svårare att göra det är 

                                                 
2 Bilden återges i bilagan till denna PM, s. 1. 



   
 

15

självklart. Ingen tidning kan heller kräva att minderåriga skall ta ansvar 
för sina egna uttalanden på det sätt som ofta kan begäras av vuxna. 
 

PO fortsatte: 
 

Att nästan en tredjedel av fällningarna i opinionsnämnden under ett år 
gäller sådant som skrivits om minderåriga innebär att alltför många re-
daktioner alltför sällan betänker hur lätt det är att skada barn i den 
journalistiska arbetsprocessen. Största redaktionella omtanke krävs när 
det gäller så försvarslösa individer. Som PO gör jag och hoppas att även 
i framtiden kunna göra vad som står i min makt för att höja pressens 
medvetande om hur lätt det i värsta fall kan vara att tillfoga just barn 
oacceptabla publicitetskränkningar. 
 

Året därpå konstaterade PO att antalet fällda publiceringar som gällde 
barn minskat. Deras andel av fällningarna hade minskat från var tredje till 
var tionde. PO uttryckte glädje över nedgången men fann att mer kunde 
och borde göras. 

6. PO:s allvarligaste kränkningar 

Under arbetet med denna PM ombads PO, Yrsa Stenius, och biträdande 
PO, Kersti Söderberg, att ange de kränkningar av enskildas personliga 
förhållanden som de ansåg allvarligast. Samtliga deras utvalda fall handlar 
om offentliggjorda uppgifter om barn och sjukdomar samt om bildpubli-
ceringar. 
 
 
Nakenbadande kvinna 
Kersti Söderberg har varit biträdande PO i tio år. Ett av de fall hon fram-
håller gäller en färgbild på en nakenbadande kvinna. I texten beskrevs 
kvinnan som ”nakenbadarnas drottning”. Färgbilden ingick i ett större 
reportage från ett nakenbad som publicerades 2002 i en större regiontid-
ning. PO skrev i sitt yttrande att ”det är ett reportage i positiv anda om 
dambadet”. Enligt PO utstrålade den anmälda bilden ”livsglädje och väl-
behag”.3 
 
Åtskilliga bilder togs på nakenbadet men inte på de personer som dekla-
rerade att de inte önskade medverka i tidningen. Den bild som anmäldes 
till PO ingick i en serier på 16 bilder tagna i vattnet. Kvinnan som foto-
graferades var medveten om att bilderna togs framifrån och hade enligt 
fotografen inte protesterat vid fotograferingen. Kvinnan redovisade till 
PO en delvis annan uppfattning. Enligt henne skulle bilder bara tas bak-
ifrån och när bilderna togs i vattnet hade hon inte haft glasögonen på sig. 
                                                 
3 Bilden återges i bilagan till denna PM, s. 4.  



   
 

16 

 
Trots att PO tyckte att bilden utstrålade livsglädje och njutning fann han 
att det var en ”djupt integritetskänslig bild”. Enligt PO ska den enskilde 
själv få bestämma vem eller vilka som ska få betrakta den egna nakna 
kroppen. Efter att ha tagit del av kvinnans berättelse och tidningens syn-
punkter fann PO att kvinnan inte hade önskat att en närbild av hennes 
överkropp skulle publiceras. Enligt PO hade kvinnan utsatts för en pub-
licitetsskada. Det gällde inte minst med tanke på de konsekvenser det 
fått för henne på arbetsplatsen. Enligt PO borde tidningen ha frågat 
kvinnan om hon gav sitt godkännande till att bilden publicerades. Mot 
detta invände tidningen att ingen av de badande hade framfört något så-
dant önskemål och att det är ytterst ovanligt att sådana krav ställs. PON 
fällde tidningen för att ha brutit mot god publicistisk sed. 
 
 
Sjuåring utsatt för våldtäkt 
PO, Yrsa Stenius, ser det som extra allvarligt när unga och sjuka blir ex-
ponerande på ett integritetskänsligt sätt. Ett av PO:s exempel är ett fall 
där två tidningar på en mindre ort redogjorde år 2009 för åtalet mot en 
28-åring.  
 
Mannen hade vid ett flertal tillfällen blottat sig för barn. I tidningarna 
beskrevs ett fall där 28-åringen hållit fast en 7-åring i benen, dragit av 
henne trosorna och försökt slicka henne i underlivet. I bägge tidningarna 
redogjordes för datum och var övergreppet, vilket rubricerades som våld-
täkt, hade ägt rum. I en av tidningarna fanns även en bild på den skola 
där övergreppet skett.4  
 
Pappan till 7-åringen anmälde publiceringarna till PO. Han kritiserade 
starkt beskrivningen av övergreppet och menade att det inte fanns något 
allmänintresse av att så detaljerat beskriva vad som hänt. Artiklarna 
kränkte hans barn och många i familjens närhet hade reagerat. Tidningen 
hänvisade till att den hade hämtat uppgifterna ur åklagarens åtal och att 
flickan inte gick att identifiera. 
 
PO framhöll att publiceringar om sexualbrott mot barn har ett stort all-
mänintresse. Men samtidigt är sådana publiceringar ytterst känsliga och 
integritetskränkande för offren. Även om inte fler personer än de som 
redan före publiceringen kände till händelsen och flickan ansåg PO att 
hon drabbats av en publicitetsskada. Kretsen som kände till hennes iden-
titet hade av beskrivningen av gärningen fått detaljkunskaper. Publice-
ringen hade därmed åsamkat flickan ett oförskyllt lidande. PON menade 

                                                 
4 Artikeln återges i bilagan till denna PM, s. 2. 



   
 

17

att tidningarna inte kunde undgå klander för att ha åsidosatt god publi-
cistisk sed. 
 
 
Detaljerad redogörelse för ingrepp 
I lokaltidningen beskrevs hur en läkare hade anmälts för att ha nonchale-
rat en tumör på blindtarmen. Fyra år senare tvingas den då 25-åriga kvin-
nan genomgå ett mycket omfattande ingrepp eftersom cancern spridit 
sig. I artikeln i lokaltidningen redogjordes för att hennes livmoder, ägg-
stockar, slida, ändtarm samt delar av tarmen, bukhinnan och buknätet 
opererats bort.5 
 
Kvinnans anmälan mot läkaren citerades i tidningen. Bland annat lyftes 
fram att hon kände stor sorg och förtvivlan över de stora kroppsliga för-
ändringar som läkarens nonchalans fyra år tidigare åsamkat henne. 
 
Kvinnan förklarade i sin anmälan till PO att hon visste att hennes anmä-
lan till HSAN skulle bli offentlig. Men hon uttryckte att hon inte kunde 
förstå att detaljerna om operationen kunde ha något som helst allmänin-
tresse. Hon förklarade att hennes privatliv blivit exponerat i tidningen. 
Tidningens utgivare hade framfört till PO att detaljerna inte borde åter-
givits. Utgivaren menade dock att kvinnan inte gick att identifiera och att 
hon därmed inte hade lidit någon publicitetsskada.  
 
Sjukdomar är synnerligen integritetskänsliga och i de flesta fall bör det 
vara upp till var och en vilka man vill dela sådana uppgifter med menade 
PO. Tidningen hade strävat efter att anonymisera kvinnan och utpekan-
det var i detta fall mycket begränsat. Men trots allt fick de som kände till 
kvinnans sjukdom nu eventuellt kännedom om detaljer som man inte 
kunde utgå ifrån att de känt till sedan tidigare. Upplysningarna var yt-
terst integritetskränkande och inte ”avsedda att komma någon annan till 
del utom dem som kvinnan själv hade valt att berätta det för”. PON 
klandrade tidningen för att ha brutit mot god publicistisk sed. 
 
 
Spa-dag fall för PO 
Enligt PO, Yrsa Stenius, är en bildpublicering 2007 från ett hem för de-
menta av intresse.  
 
En lokaltidning i Småland gav stort utrymme för ett reportage från ett 
demensboende. I artikeln framhölls betydelsen av att de dementa aktive-

                                                 
5 Artikeln återges i bilagan till denna PM, s. 3. 



   
 

18 

rades och blev ompysslade. Rubriken till artikeln var ”Spa-dag en njut-
ning på demensboende”. 
 
På en av de publicerade bilderna ses två kvinnor i en soffa. Den ena tar 
ett fotbad och den andra synes sova eller har domnat bort.6 Dottern till 
den senare av kvinnorna anmälde publiceringen till PO. Enligt dottern 
hade hennes 92-åriga mamma blivit uthängd till allmän beskådan med 
namn och på bild. Publiceringen av bilden kränkte mammans integritet. 
När personalen på hemmet å tidningens vägnar frågat kvinnas dotter om 
de fick intervjua mamman hade hon svarat att det tyckte hon inte. Vid 
denna kontakt nämndes heller inget om bild- och namnpublicering enligt 
dottern. Tidningen replikerade till PO genom att fråga varför anmälaren 
tycktes skämmas för att hennes mamma led av demens. 
 
PO menade att tidningens ambition att lyfta fram ett positivt exempel 
från vården var behjärtansvärd. Men trots det seriösa anslaget blev det 
fel, mycket fel, enligt PO. Bilden på de två kvinnorna i soffan som verka-
de ”omedvetna om fotograferingen” tillsammans med namngivningen 
och upprepade hänvisningar till att de var dementa gjorde publiceringen 
problematisk. Dementa befinner sig på gränsen till hjälplöshet och måste 
enligt PO skyddas ”mot strålkastarljus och omvärldens blickar”.  
 
Ärendet ledde till ytterligare brevväxling mellan anmälaren, tidningen 
och PO. Tidningen väckte bl.a. frågan om en tidning i fortsättningen 
måste upprätta ett kontrakt med anhöriga när de berörda inte kan föra 
sin egen talan. Tidningen framförde i sammanhanget också frågan till PO 
om sådana kontrakt borde upprättas även när det gäller barn och perso-
ner med olika handikapp. 
 
PON höll inte med PO. Enligt nämndens majoritet kunde inte bilderna 
ses lösryckta ur sitt sammanhang. Publiceringen skulle bedömas i sin 
helhet och då kom nämnden fram till att den präglades av inkännande 
och medmänsklighet. 
 
Nämnden var inte enig. Det visar enligt Yrsa Stenius hur svåra avväg-
ningarna kan vara när det gäller att avgöra när en publicitetsskada upp-
står. 
 
Nämndens ordförande Johan Hirschfeldt och ytterligare två ledamöter 
var skiljaktiga. De menade att bilden var utlämnande och därtill tagen 
inom en ”privat sfär som är skyddsvärd”. De skiljaktiga ansåg att tid-
ningen med tanke på den integritetskänsliga situationen före publicering-

                                                 
6 6 Bilden återges i bilagan till denna PM, s. 7. 



   
 

19

en borde ha visat bilder och text för de dementas anhöriga och inte bara 
för personalen på hemmet. Utan de anhörigas tillstånd borde den aktuel-
la bilden och namnet på den 92-åriga kvinnan inte ha publicerats. De 
skiljaktiga hävdade att tidningen åsidosatt god publicistisk sed.  
 
 
Plumpt om trumförsäljare 
I kåserier, krönikor, insändare och ledare tillåter PO/PON normalt en 
tuffare ton och vassare argument än i en nyhetstext. Det är en hållning 
som flera PO intagit. Men det finns gränser framhåller Kersti Söderberg 
och ger ett exempel på hur illa enskilda kan fara när en skribent söker 
göra sig lustig på andras bekostnad. 
  
Under rubriken ”Taktlösa trumaffärer” publicerade lokaltidningen en 
signerad kolumn om ett besök i en musikaffär.7 
 
Krönikören förklarade att han var osäker på om knirret i trappen berod-
de på trappan eller försäljarens ”fotsvettsluktande skor”. Försäljaren 
framställs som imbecill och hade en ”spyframkallande oral odör”. Utgi-
varen för tidningen trodde att historien var påhittad men musikaffären 
existerade liksom den 35-åriga försäljaren. 
  
PO var inte nådig i sin dom. Krönikan var ”pueril, plump och fri från 
espri”. Försäljaren var klart utpekad och hade blivit utsatt för nedsättan-
de och kränkande omdömen som framförts på ett illasinnat sätt. Enligt 
PON hade försäljaren blivit djupt kränkt och tidningen därmed grovt 
brutit mot god publicistisk sed. 

7. Diskussion och slutsatser 

7.1 Diskussion - PO/PON 2000, 2009 och 2010 

Vid genomgången av PO-året 2009 hänfördes 14 ärenden till gruppen 
”personlig integritet”. De fall som sorterades in i denna grupp var de 
publiceringar som berörde enskildas personliga angelägenheter.  
 
För att utröna om det finns någon trend har år 2000 gåtts igenom och de 
fällande PON-utlåtandena klassificerats på samma sätt. Detta år förekom 
tio klander som berörde enskildas personliga angelägenheter. Dessa har 
beskrivits ovan. Även 2010 års fällningar har kategoriserats. Av tidsskäl 
har genomgången för år 2010 inte gjorts lika noggrant som de övriga två 

                                                 
7 Krönikan återges i bilagan till denna PM, s. 5. 



   
 

20 

åren. Men trots det går det att hänföra 15 fällningar det året till kategorin 
”enskildas personliga angelägenheter”. 
 
Under de tre åren förekommer sammanlagt 39 fall där PON bedömt att 
det uppstått publicitetsskada.  
 
Även om det finns skillnader mellan de tre åren, t.ex. vad gäller vilken 
grupp av personer som har drabbats, så är frågeställningarna i grunden 
snarlika för att inte säga identiska. Det handlar i samtliga fall om en av-
vägning mellan i vad mån en person går att identifiera och graden av in-
tegritetsintrång. Ju större möjligheten är att identifiera någon, desto 
större är risk för publicitetsskada när uppgifter om personliga angelägen-
heter lämnas. 
 
Noterbart är att såväl PO som PON är stränga i sin bedömning när en 
person anses ha blivit identifierad. Många gånger räcker det med att det 
kan antas att några fler kan få kännedom om personens identitet än de 
som kände till den före publiceringen.  
 
Tidningarna har i de flesta fall gjort vad de tycker är, och som vid en för-
sta anblick kan antas vara, tillräckligt för att anonymisera en person. Men 
ofta framkommer det uppgifter i efterhand som visar att anonymisering-
en inte varit tillräcklig. Säkerhetsmarginalen måste vara mycket väl tillta-
gen för att tidningen ska undgå kritik från PO/PON. 
 
På samma sätt har PO/PON visat sig mycket mån om att publiceringar 
inte ska innebära en ökad detaljkunskap av integritetskänslig karaktär 
hos dem som redan känner till vem som avses med publiceringen. PO 
och PON uttrycker i flera av de genomgångna fallen att det ska vara för-
behållet den enskilde att avgöra vilka personuppgifter som omgivningen 
ska få kännedom om, t.ex. när det gäller sjukdom. 

7.2 PO-fallen 2000, 2009 och 2010 grovt kränkande? 

Det är naturligtvis vanskligt, för att inte säga omöjligt, att med bestämd-
het avgöra vilka av de 39 fallen från 2000, 2009 och 2010 som skulle fång-
as in av en bestämmelse om grova och oförsvarliga integritetskränkning-
ar. Det beror naturligtvis på hur en sådan lagregel utformas och hur den 
motiveras i en författningskommentar. 
 
I PM 62 ges två alternativa lagtexter med kommentarer. De har sedan 
kompletterats med en tredje lagtext. För överskådlighetens skull återges 
de tre utkasten till lagtext nedan. De har getts beteckningen A, B respek-
tive C. De är samtliga tänkta att införas i den särskilda brottskatalogen 
och tar alltså, i varje fall i sin grundlagsform, sikte på spridningen av ytt-
randet, inte sättet för anskaffandet. 
 

A 



   
 

21

16. kränkning av privatlivet, varigenom någon grovt kränker någon 
annans privatliv utan att det är försvarligt; 

 
B 
16. kränkning av privatlivets fred, varigenom någon om någon annans 
privata angelägenheter lämnar en uppgift som genom sitt innehåll, 
den omfattning i vilken den blivit spridd eller på annat sätt är ägnad 
att medföra allvarlig skada eller stort lidande, om det inte ändå var 
försvarligt att lämna uppgiften; 

 
C 
16. integritetskränkning, varigenom någon, utan att det är försvarligt, 
allvarligt kränker någon annan genom att exponera dennes kropp på 
ett särskilt närgånget sätt, blottlägga ett sexuellt övergrepp mot per-
sonen eller förfölja denne med förödmjukande tillmälen; 

 
Oavsett vilket av de tre alternativen som väljs vid en ev. lagstiftning upp-
står en gråzon. Mellan de solklara fallen av kränkningar och de integri-
tetsintrång som uppenbarligen inte är kränkande kommer åtskilliga fall 
att hamna. När fallen i gränslandet ska avgöras kommer den för stunden 
rådande allmänna inställningen att påverka utgången. Toleransen mot 
integritetsintrång varierar över tid liksom vad som anses försvarligt att 
publicera. Det som anses kränkande i dag kan mycket väl vara allmänt 
accepterat i morgon och vice versa. Opinioner kommer och går medan 
grundlagar förutsätts bestå. Högsta domstolen i första hand och hovrät-
terna i andra hand kan dock på sikt förväntas ge viss hållfast ledning för 
rättstillämpningen. 
 
När det gäller det grundlagsskyddade området tillämpas den särskilda 
processordningen med juryprövning och ett krav på kvalificerad majori-
tet för fällande dom. Den s.k. instruktionen, som riktar sig till dem som 
är satta att vaka över yttrandefriheten, innebär att de mer ska se till syftet 
än uttryckssättet och hellre fria än fälla. 
 
Det har inte varit möjligt att under arbetet med denna PM i detalj pröva 
de 39 fallen mot de tre utkasten till lagtext. Därmed saknas underlag för 
att dra bestämda slutsatser om hur utfallet vid en prövning skulle bli. 
Med tanke på gällande regelverk framstår det dock som troligt, för att 
inte säga sannolikt, att den absoluta merparten av fallen där PON har 
fällt skulle frias oavsett om de prövas mot alternativ A, B eller C. 
 
Det finns dock några publiceringar, t.ex. den om 17-åringen som påstods 
ha dött av en överdos, som är mer tveksamma med alternativ A som lag-
regel. 
 
Men även om själva uppgifterna, t.ex. i fallet med 17-åringen, skulle anses 
grovt kränkande kan publiceringen frias på andra grunder. Utgångspunk-
ten är att kränkningen har spritts, d.v.s. att ”annan” fått kännedom om 
uppgifterna. Men därtill måste också prövas om det är möjligt för ”an-



   
 

22 

nan” att koppla uppgifterna till en viss bestämd person.8 En sådan pröv-
ning måste när det gäller ett straffrättsligt förfarande ske på ett rättssä-
kert sätt. När det gäller PO/PON sker denna bedömning många gånger 
på ett skönmässigt sätt. PO/PON baserar ibland sina beslut enbart på 
anmälarens uppgift eller vaga antaganden. PO/PON har en säkerhets-
marginal som är till fördel för den som omskrivs. Därför får det antas 
vara osannolikt att fallet med 17-åringen skulle leda till fällande dom. 
 
I många fall är det nog dessutom så att många som upplever att de fått 
sin integritet kränkt skulle välja att inte ange publiceringen till åtal. Ett 
åtal med efterföljande rättegång skulle vara upprivande i sig och risken 
för ytterligare publicering vara påtaglig. 
  
Ytterligare en aspekt är värd att nämna i sammanhanget. Det är kost-
nadsfritt och förhållandevis enkelt för en enskild av få sitt ärende prövat 
av PO/PON. Tröskeln för att väcka enskilt åtal är betydligt högre. En 
rättegång innebär normalt en stor påfrestning och för att föra sin talan 
behöver de allra flesta juridisk hjälp. Till det kommer risken att få betala 
sina egna och motpartens rättegångskostnader. Här bör nämnas det upp-
drag som kommittén har att se över möjligheten att stärka enskildas 
skydd när det gäller fördelningen av rättegångskostnader.  
  
För att det allmänna ska driva en enskilds talan i förtalsmål krävs med 
dagens regler att det av särskilda skäl anses påkallat ur allmän synpunkt. 
Sådana fall har hittills varit mycket få och kan i modern tid räknas på ena 
handens fingrar. Det får antas att utgångspunkten för ett eventuellt in-
tegritetssbrott härvidlag blir detsamma som vid förtalsbrott.9 
 

7.3 Integritetskänsliga bildpubliceringar 

Som sagts ovan har bilden ofta en stark påverkan på betraktaren och 
därmed stor genomslagskraft. Det gäller inte minst rörliga bilder som 
blir allt vanligare på webbplatser inom det grundlagsskyddade området. I 
många fall ligger dessa under PO/PON:s tillsyn. Enligt PO, Yrsa Steni-
us, har dessa webb-tv sändningar hittills inte orsakat några pressetiska 
problem. 
 
De bilder som nämns i denna PM och som i flera fall återfinns som bilaga 
kan vara värda att fundera kring ur två aspekter.  
 

                                                 
8 Göran ifrågasätter detta påstående utan att ingripa i Nils text. 
9 Utan att heller här ingripa i Nils text noterar Göran att anledningen till den mycket 

återhållsamma åtalspraxisen när det gäller förtal är att sådana mål väldigt ofta handlar 

om motsättningar mellan enskilda. Detta torde endast sällan vara fallet när det gäller 

grova integritetskränkningar. 



   
 

23

– Hur skulle en prövning enligt lagtexterna i alternativ A, B och C ut-
falla?  
 
– Och skulle de kunna fällas enligt förslaget om förbud mot viss foto-
graferingen i Ds 2011:01, Olovlig fotografering? 

 
Den senare frågeställningen kan kanske sägas falla utanför kommitténs 
uppdrag. Kommittén ska ju rikta in sitt arbetet med integritetsfrågorna 
på publiceringar i grundlagsskyddade medier. Men trots allt hänger frå-
gorna samman. Ett fotoförbud har betydelse för yttrandefriheten i så 
motto att det kan påverka möjligheten att anskaffa uppgifter för publice-
ring.  
 
Att straffbelägga anskaffandet av uppgifter (läs fotografier) i de fall det 
inte anses försvarligt och därtill införa ett tryck- och yttrandefrihetsbrott 
avseende kränkningar riskerar att leda till ett långtgående intrång i ytt-
randefriheten. 
 
Å andra sidan kan sägas att sett i ett strikt integritetsperspektiv kan 
kombinationen av förbud mot olovlig fotografering och ett integritets-
brott innebära ett heltäckande skydd mot grova integritetsskränkningar. 
 
Dessa frågor ska inte närmare diskuteras här utan tas upp i en särskild 
promemoria (se PM 72, Konsekvenser för yttrandefriheten vid ett eventu-
ellt förstärkt integritetsskydd). 

7.4 Slutsatser 

Vid den förra genomgången av PON:s praxis i PM 65 konstaterades att 
PO/PON som regel gör en sträng bedömning av i vad mån en enskild 
har lidit skada av en publicering. Det kan inte förväntas att domstolarna 
vid prövning av integritetskränkningar i grundlagskyddade medier skulle 
fälla i samma omfattning som PON. En preliminär bedömning är att 
sannolikt samtliga 39 fällningar i PON åren 2000, 2009 och 2010 skulle 
frias i domstol oavsett om de prövas mot lagtexten i alternativ A, B eller 
C ovan. 
 
När det gäller bilderna är bedömningen densamma förutom vad gäller 
bilden på den medvetslösa Loredana Berté-Borg på sjukhuset i Milano. 
Kanske skulle också bilden av den solbadande artisten anses brottslig.10 
Bilden på Loredana Berté-Borg är minst sagt påträngande och närgången. 
Den är integritetskränkande och publiceringen kan inte anses försvarlig 
eller äga något allmänintresse. Sannolikt är det ett av de verkliga botten-
nappen när det gäller integritetskränkningar inom svensk publicistik un-
der de senaste årtiondena.  

                                                 
10 Enligt Görans mening skulle nog även bilden på den döda kvinnan, se sist i 4.2.3, få 

anses brottslig. (Men den var från 1990.) 



   
 

24 

 
Därtill är bilden tagen i sjukhussalen eller möjligtvis från korridoren 
utanför. Oavsett vilket får utrymmet där fotografen uppehöll sig betrak-
tas som en plats dit var och en inte äger tillträde. Fallet kom som åter-
getts ovan aldrig att prövas av PO/PON eftersom Loredana Berté-Borg 
inte önskade det. Av samma skäl hade det sannolikt heller aldrig blivit 
någon domstolsprövning även om det i TF/YGL funnits ett integritets-
brott. 
 
När det gäller bilden på Anna Lindh är också den närgången. Att PON 
fällde publiceringen berodde till stor del på att händelsen när den kniv-
skadade utrikesministern fördes bort publicerades i en rad olika varianter 
och ur olika vinklar över flera sidor i tidningen. Omfattningen var inte 
rimlig enligt PO/PON. Kanske hade utfallet blivit ett annat om tidning-
en nöjt sig med att publicera en bild av händelsen. Det som inträffade var 
en stor och traumatisk händelse och den som blev knivskuren var Sveri-
ges utrikesminister. Händelsen hade därmed ett mycket stort allmänin-
tresse. Sannolikt skulle en rättslig prövning enligt alternativen A, B och 
C inte ha lett till fällande dom.11 
 
Om man anser att fler än fallen med Loredana Berté-Borg och den sol-
badande artisten ska kunna fällas i domstol måste integritetsskyddet gå 
mycket längre än i alternativen A, B och C. Kanske alternativ A utan 
rekvisitet ”grovt” ligger närmast till hands. En sådan lösning får dock be-
traktas som utesluten. Avvägningen mellan integritetsintresset och ytt-
randefrihetsintresset skulle i alltför hög grad stärka integriteten på ytt-
randefrihetens bekostnad. 
 
Någon enstaka publicering i kommitténs genomgångar kan sägas innefat-
ta ett grovt integritetsintrång, bilden på Loredana Berté-Borg. Men frå-
gan är om en sådan enstaka publicering i sig motiverar att ett integritets-
brott införs inom TF:s och YGL:s tillämpningsområde. 
 
Sammantaget bekräftar och förstärker denna genomgång slutsatserna från 
kommitténs tidigare granskningar när det gäller förekomsten av integri-
tetsintrång i grundlagsskyddade medier. Så när som på någon enstaka 
publicering är det inte inom det grundlagsskyddade området som det fö-
rekommer integritetskränkningar. Av det skälet framstår det inte som 
angeläget att införa ett integritetsbrott inom grundlagarnas tillämpnings-
område. 
 
     *** 

                                                 
11 Bilden när Anna Lindh bärs bort på bår utsågs till Årets bild och Årets nyhetsbild 

2004. 


